torsdag 23 september 2010

Hemlis #7

Här kommer så mina svar på frågorna i Stickameras Hemlis #7.
Har väntat med att lägga ut dom tills jag säkert visste att jag fick vara med - då min blogg är ganska ny =)



1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Väljer helst ullgarn eller ullgarnsblandning (typ ”sockgarn” med liten del acryl eller nylon). Har testat sticka i garn med silke, mohair & ull – nöjd med resultatet =)
Merinoull är absoluta favoriten samt merinoull med cashmere
Kan gå ibland: bomull, men ingen favorit
Gillar ej ren mohair eller ren acryl.


2. Vilka är dina favoritfärger?
Lila & Grön är mina färger!! Grå fungerar.
Gillar de i olika nyanser & melerat.
Ljus grön tillsammans med vit, mörklila tillsammans med mörkgrön.
Tycker även om säsongsbetonade färger, som nu till hösten: brun, röd, oarange & gul, men då tillsammans.
3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Bara orange eller bara gul gillar jag ej.

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)
Knit Pro Symfonie Wood är mina favoriter, både strumpstickor, rundstickor samt som "vanliga långa". Väljer helst rundsticka istället för vanliga långa.
Trästickor fungerar ibland, strumpstickor, men tycker inte uddarna är tillräckligt vassa.
Plast har ajg ett par & de är ok.
Metallstickor tycker jag inte om.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Har stickat till & från sedan barnsben, men stadigt sedan 5 år tillbaka.
Nybörjare/mittemellan, abslolut ej avancerad

6. Dricker du kaffe? Te?
Dricker inte kaffe, men älskar te!

7. Är du allergisk mot något?
Laktos – men fuskar med choklad =)
Nötter, mandel

8. Vilken slags musik tycker du om?
Klassiskt, nordiskt, pop, en del rock (ej hårdrock).
Lätta låtar i Ipoden samt ljudböcker (deckare) går mest nu.

9. Favoritgodis?
Kolaremmar, choklad, gräddkolor, geléhallon, sura & salta saker

10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Nej, inte direkt. Försöker lära mig virka typ 6 gånger om året & lägger av lika många gånger.
Syr småsaker som påsar, väskor ibland.

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...
Gillar nog det mesta jag prövat på: mössor, sjalar, koftor, benvärmare.
Hamnar lätt i "andra socksyndromet" eller "andra vantsyndromet"
Har aldrig stickat: tröja, byxor (tänker främst bebisbyxor)

12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Nej, de gör jag inte, men läser gärna både svenska & engelska tidskrifter

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
Många! T ex
Lady Kina (Ravelry)
Crocus (Ravelry)
Neck Down Wrap #263 Cardigan (Ravelry)

Austin Hoodie (har garn men är så osäker på hur jag ska göra med prov. cast on) (Ravelry)
Ballerina Top (Ravelry)

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?
Nej, aldrig, men å andra sidan äger jag inga som fallit mig i smaken eller KAN sticka sådana heller för den delen. Tänker på flerfärgade med tvåändsstickning vilket jag inte kan =)
Handledsmått: 15 cm

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Njaeae, vet inte. Övertygad att om jag lär mig tvåändsstickning så gillar jag det, men i dagsläget så nej.


16. Stickar du sockor?
Ja, flera i barnstorlek än i vuxenstorlek

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
Skostorlek 38
Längd 24 cm
Tjockaste omkrets: 21 cm

18. När fyller du år?
Juli

19. Stickar du med pärlor?
Nej

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Deckare & kriminalromaner, många svenska deckare har det blivit men även t ex Damernas detektivbyrå =)
Englska romaner om just stickning

1 kommentar: