lördag 18 december 2010

En bubbla i fönstret

..där finns två tomtar
Man pratar om
- den akustiska bubblan

(vad man faktiskt hör när man har en hörselnesättning)
- den autistiska bubblan

(att ofrivilligt vara instängd i en värld)
Jag tror alla människor har en bubbla,
en bubbla formad av stress -
- där man sluter sig i bubblan när stressen påverkar en negativt
& där man peneterar höljet & kan stå utanför,

när stressen påverkar en positivt
Skillnaden mellan positiv & negativ stress är ofta hårfin,

lika tunn som hos en såpbubbla
Ja, vad vill jag säga med detta då?
Jo, jag önskar att Alla lyssnar lite extra på sin kropp,
speciellt nu när det är en högtid när det är lätt att känna höga krav
Att man tar sig tid att varva ner,
hitta ljuspunkter som man blir glad av =)
Själv ska jag ta fram en stickning,
äntligen,
det var alldeles för många dagar sedan,
sätta mig ner & försvinna i maskornas lugna värld

6 kommentarer:

  1. Vid första titten undrade jag vad det var ovanför bubblan, sen såg jag ju att det var knoppar.
    Ja, bubblan känner jag av nu. Både fysiskt och psykiskt. Stressen av att inte må bra när det är så mycket som ska göras, hemma fixar det sig nog, men på jobbet,,,pust.

    SvaraRadera
  2. Kan grodor sticka då skall väl jag kunna lära mig!(ler)-

    SvaraRadera
  3. Vilket fint inlägg Alexandra, stämmer på mig o det kusliga är att jag har en exakt likadan glasbubbla med tomtar i, den hänger i mitt ena köksfönster. Fick den av min syster förra julen så den är xtra värdefull för mig.
    Ja visst är det skönt att ta sin stickning o försvinna in i maskornas värld, helt underbart.
    Helgkram från Maria E

    SvaraRadera
  4. Du har helt rätt. Det är så lätt att stressa upp sig alldeles för mycket just vid de tillfällena när man egentligen bara borde varva ner och bara vara.

    SvaraRadera
  5. Rosenvante; Små, nätta knoppar på en orkidé, hoppas de hinner slå ut till jul. Usch, jag känner lite för jobbet jag med, två arbetsdagar kvar innan ledighet sen hoppas jag på ett gott nytt år med mer eftertanke =) Sköt om dig!!

    4U2; Du kan sticka =)

    Maria; Vilket sammanträffande! Jag har funderat på att hänga upp min men tycker den ser så mysig ut när den står på fönsterbrädan. Kram!!

    Emmagjord; Visst är det konstigt vad alla intryck & förväntningar kan göra!

    SvaraRadera
  6. Så fint inlägg.....och så sant i flera avseenden. Trevlig Helg! Kram

    SvaraRadera